blog
Przetwarzanie danych osobowych małoletnich w celach marketingowych – czy wolno to robić?

Kwestia przetwarzania danych osobowych małoletnich została uregulowana w art. 8 ust. 1 RODO, w myśl którego: zgodne z prawem jest przetwarzanie danych osobowych dziecka, które ukończyło 16 lat i wyraziło na to zgodę, pod warunkiem, że dotyczy to usług społeczeństwa informacyjnego, oferowanych bezpośrednio dziecku. Przetwarzanie danych osobowych dzieci poniżej dolnej granicy wieku, jest uzależnione od wyrażenia zgody przez rodzica lub opiekuna prawnego albo po niezwłocznym potwierdzeniu przez nich zgody wyrażonej przez dziecko. RODO przewiduje wprawdzie możliwość obniżenia progu wiekowego określonego w Rozporządzeniu, ale rodzimy ustawodawca słusznie nie skorzystał z tej sposobności. Tak więc w Polsce małoletni może samodzielnie wyrazić zgodę np. na otrzymywanie informacji handlowej jedynie wówczas, gdy ukończył 16 rok życia. W wypadku przeciwnym, aby legalnie przetwarzać jego dane osobowe, niezbędne jest uzyskanie zgody opiekuna prawnego lub rodzica dziecka.
Aby prawidłowo zrozumieć i zastosować art. 8 ust. 1 RODO, niezbędne jest wyjaśnienie znaczenia terminu „usługa społeczeństwa informacyjnego”, którego definicji należy poszukiwać w treści dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1355, zgodnie z którą jest to: „każda usługa świadczona elektronicznie na odległość, za wynagrodzeniem, która została indywidualnie zamówiona przez odbiorcę”. Odnosząc się do rodzimych regulacji, ten rodzaj usługi należy utożsamiać z pojęciem usług świadczonych drogą elektroniczną. Usługą społeczeństwa informacyjnego będzie zatem np. oglądanie filmów czy muzyki „na żądanie”, tj. za pośrednictwem aplikacji. Co ciekawe, zakup tego samego filmu lub płyty drogą internetową nie będzie się już mieścił w zakresie art. 8. ust. 1 RODO.
Podkreślenia wymaga, że w pkt. 71 Preambuły mowa jest wprost o zakazie stosowania profilowania w odniesieniu do osób małoletnich.
Podsumowanie
Istotną – obok legalnego pozyskania zgód – kwestią jest zapewnienie właściwej ich archiwizacji. W tym celu warto zweryfikować z pomocą doświadczonego informatyka, czy w danym programie lub czy przy wykorzystaniu narzędzi dostępnych na danej stronie www. możliwe jest wygenerowanie w dowolnej chwili listy udzielonych zgód wraz z datą ich udzielenia. Kolejną możliwością jest przekierowanie informacji dotyczących faktu udzielenia zgody przez osobę korzystającą ze strony www lub innej usługi na konkretny adres mailowy np. pracownika usługodawcy, który będzie je na bieżąco archiwizował. Istotne jest, aby dysponować możliwością wykazania wobec osoby, które dane osobowe dotyczą, że są one przetwarzane zgodnie z prawem, tj. na podstawie udzielonej zgody. Zasada ta dotyczy oczywiście zarówno danych osobowych dzieci, jak i dorosłych.

Marta Rabe-Kozłowska
Radca prawny
Email: m.rabe-kozlowska@turcza.com.pl
Mec. Marta Rabe-Kozłowska jest specjalistką z zakresu prawa spółek handlowych, prawa gospodarczego, prawa cywilnego, ochrony danych osobowych oraz legal english.
Monitoring własnego domu a prawa sąsiadów
Nieodpowiednio wdrożony monitoring w firmie może naruszać prywatność pracowników, a pracodawcę narazić na kary lub pozwy.
RODO a wizerunek uczestników wydarzeń – na co uważać, by uniknąć kar?
Nieodpowiednio wdrożony monitoring w firmie może naruszać prywatność pracowników, a pracodawcę narazić na kary lub pozwy.
Monitoring wizyjny w firmie – jak wdrożyć go legalnie i uniknąć problemów?
Nieodpowiednio wdrożony monitoring w firmie może naruszać prywatność pracowników, a pracodawcę narazić na kary lub pozwy.
Monitoring własnego domu a prawa sąsiadów
Nieodpowiednio wdrożony monitoring w firmie może naruszać prywatność pracowników, a pracodawcę narazić na kary lub pozwy.
RODO a wizerunek uczestników wydarzeń – na co uważać, by uniknąć kar?
Nieodpowiednio wdrożony monitoring w firmie może naruszać prywatność pracowników, a pracodawcę narazić na kary lub pozwy.
Monitoring wizyjny w firmie – jak wdrożyć go legalnie i uniknąć problemów?
Nieodpowiednio wdrożony monitoring w firmie może naruszać prywatność pracowników, a pracodawcę narazić na kary lub pozwy.
Dane osobowe – jak legalnie je zbierać i wykorzystywać w biznesie?
Każde przetwarzanie danych osobowych – czy to przez formularz kontaktowy, monitoring wizyjny czy program lojalnościowy – musi być zgodne z RODO.
Co z tymi ciasteczkami (cookies) na stronach internetowych?
Przeglądając strony internetowe można odnieść wrażenie, że regulacje dot. plików cookies pozostają w najlepszym wypadku nieznane. Przyczyna? Wdrażając wytyczne najprawdopodobniej pozbawimy się cennych informacji, jakie dostarczają ciasteczka marketingowe.
Zakaz wykorzystania treści przez przedsiębiorcę – co zawierają nowe przepisy o prawach konsumenta
Poczynając od 1 stycznia 2023 roku do ustawy o prawach konsumenta, zwanej dalej również jako ”ustawa” wprowadzono szereg zmian, w tym związanych z ochroną danych osobowych. Ustawodawca wprowadził definicję, rozszerzył katalog umów zawieranych z konsumentem oraz…
Pytania?
KONTAKT Z KANCELARIĄ
Pomożemy wybrać odpowiednie rozwiązanie
TURCZA Kancelaria Radców Prawnych
ul. Grochowska 56
60 – 347 Poznań
NIP: 945-189-28-38
Telefon: +48 61 666 37 60
E-mail: kancelaria@turcza.com.pl
Biuro
TURCZA Kancelaria Radców Prawnych
ul. Grochowska 56
60-347 Poznań
Telefon: +48 61 666 37 60
E-mail: kancelaria@turcza.com.pl
Godziny otwarcia: od pon do pt - 8.30-16.30
O nas
TURCZA Kancelaria Radców Prawnych zapewnia stałą obsługę prawną z zakresu prawa ochrony danych osobowych zarówno przedsiębiorcom z sektora MŚP, jak i dużym spółkom notowanym na GPW S.A. w Warszawie.
Zapraszamy również na stronę internetową Kancelarii: turcza.com.pl
Nawigacja strony
Copyright © 2025 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.














